چگونگی نزول قرآن + زمان نزول آیات در ویکی آنا
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۲۳۴۹
قرآن کریم، بهترین و زیباترین کلامی است که خداوند حکیم نازل کرده است.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، قرآن، ماندگارترین اثر وحیانی است که از ملکوتِ آسمان بر زمین فرود آمده و عظیم ترین و کامل ترین، دین را برایِ بشریّت به ارمغان آورده است. یکی از محورهای مهمِ مباحث علوم قرآنی، بحث نزول قرآن، چگونگی آن، زمان و مدّت نزول، انواع و مراتب نزول قرآن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نزول قرآن در بیت المعمور
شیخ صدوق می گوید: به اعتقاد ما نزول قرآن در ماه رمضان در شب قدر، یک جا در بیت المعمور بوده، سپس در مدت بیست سال، از بیت المعمور نازل گشته، خدای متعال علم آن را یک جا به پیامبر داد. سپس بدو فرمود: «وَ لَاتَعْجَلْ بِالْقُرْءَانِ مِن قَبْلِ أَن یقْضَی إِلَیک وَحْیهُ»« نسبت به تلاوت قرآن عجله مکن، پیش از آن که وحی آن بر تو تمام بشود» و نیز می فرماید:«لَاتُحَرّک بِهِ لِسَانَک لِتَعْجَلَ بِهِ...ثُمّ اِنّ عَلینا بَیانَهُ زبانت را به خاطر عجله برای خواندن قرآن حرکت مده...بیان آن بر عهده ماست». بدان که ظاهر روایات وارده در کیفیت نزول قرآن کریم، بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مختلف است؛ برخی دلالت بر نزول آن در شب قدر دارد و برخی بر نزول در شب اوّل ماه رمضان و برخی در شب یا روز مبعث. و مرحوم صدوق میان روایات جمع کرده که مرحوم مجلسی نیز آن را تأیید نموده و آن طبق دلالت عبارت صدوق این است که مجموع قرآن، ابتدا در شب قدر، از لوح محفوظ در آسمان چهارم به بیت المعمور نازل گشته و این نزول، محتمل است مدّت ها پیش از بعثت پیامبر باشد و سپس در سیزده سال پیش از بعثت، در بیست و هفت رجب- که مبعث است- نزول تدریجی شروع شده و سوره قلم یا فاتحة الکتاب، از آسمان چهارم نازل گشته و پس از بیست و سه (یعنی اوّل نخستین رمضان بعد از مبعث)، مجموع آن بر قلب پیامبر اسلام نازل شده است، به منظور آن که خود آن حضرت بداند و عمل کند، نه برای ابلاغ به غیر و پس از آن، هر یک از آیات و سور، به تدریج تا آخر عمر به آن حضرت نازل می شده، به نام آسمان چهارم و به منظور ابلاغ بوده و گویی جبرئیل می گفته که این آیات یا این سور را که خود سابقه علم آن را داری، به مردم ابلاغ نما! در خبر آمده که مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام پرسید: 23 سال وحی چگونه رخ داد؟ فرمود: ای مفضل! در ماه رمضان خدا به پیغمبر قرآن را داد. فقط وقتی که شایسته خطاب بود، بدو وحی ابلاغ کرد و رسول خدا فقط در وقت امر و نهی، آن را به مردم می فرمود. جبرئیل وحی می آورد و رسول اللَّه آنچه را مأمور شده بود، ابلاغ می کرد. آیه می فرماید: «لَاتُحَرّک بِهِ لِسَانَک لِتَعْجَلَ بِهِ». «زبانت را به خاطر عجله بر خواندن قرآن حرکت مده».مفضل عرض کرد: شهادت می دهم که شما از دانش خدا آموختید و با قدرت او قدرتمند شدید و با حکمت او سخن گفتید و خواسته و امرش را می دانید.
اولین آیه و سوره نازل شده
درباره این که، کدام آیه یا سوره، برای اولین بار بر پیامبر(ص) نازل شده در میان صاحب نظران، اختلاف نظر وجود دارد. در این زمینه چهار نظر بیان شده است:
الف: آیات سه یا پنج ابتدای سوره علق؛
ب: آیه اول سوره مدّثر؛
ج: آیه بسم اللّه الرحمن الرحیم؛
د: سوره حمد.
آخرین آیه و سوره
در بسیاری از روایات آمده است: آخرین آیه ای که بر پیامبر نازل شد، آیه 281 سوره بقره بود. برخی دیگر گفته اند: آخرین آیه، آیه اکمال دین (مائده / 3) می باشد. درباره آخرین سوره نیز بین دو سوره نصر و برائت، اختلاف نظر هست، هر چند سوره نصر، که در سال فتح مکه (هشتم هجری) نازل شده است، از قوّت بیشتری برخوردار است. زیرا فقط آیات نخستین سوره برائت، پس از فتح مکه (سال نهم) نازل شده است.
زمان نزول آیات
آنچه از آیات قرآن به دست می آید، بیانگر نزول قرآن در شبی از شب های ماه مبارک رمضان است:
1. «شَهرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ» (بقره / 185)
2. «اِنّا اَنزَلنـهُ فی لَیلَةٍ مُبـرَکَةٍ» (دخان / 3)
3. «اِنّا اَنزَلنـهُ فی لَیلَةِ القَدر» (قدر / 1)
از آیه اول بدست می آید که قرآن در ماه رمضان نازل شده است. از آیه دوم می توان دریافت که این نزول، دریک شب مبارکی انجام گرفته است. با توجه به این دو آیه، روشن می شود که این شب مبارک، یکی از شب های ماه رمضان است. در آیه سوم، خداوند می فرماید: «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.» از ضمیمه این سه آیه، می توان چنین نتیجه گرفت: در ماه رمضان، شب بابرکتی به نام شب قدر، وجود دارد که قرآن در آن شب، نازل شده است. در ضمن روشن است که آن شب عظیم، یک شب است و نه چند شب. بنابراین، زمان نزول قرآن، در یک شبِ قدر از شب های ماه رمضان می باشد.
سؤالی که در این جا، قابل طرح است، اینکه: شب قدر، کدام یک از شب های این ماه مبارک رمضان است؟
در این زمینه، آیات قرآن، بیانی ندارند. در روایات نیز، شب های مختلفی، به عنوان شب قدر، معرّفی شده است. از جمله: شب نیمه شعبان، شب اول، هفدهم، نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم، بیست و چهارم، بیست و پنجم و بیست و هفتم ماه رمضان. با توجه به روایات این باب، شب های بیست و یک و بیست و سه، از تأکید بیشتری برخوردار می باشد. از امام صادق(ع) سؤال شد، شب قدر کدام شب است؟ فرمودند: «آن را در یکی از دو شب بیست و یک و بیست و سه، جستجو کن».
زراره از امام صادق(ع) روایت کرده است که حضرت فرمود: «شب نوزدهم، شب تقدیر، شب بیست و یکم شب تعیین و شب بیست و سوم، شب ختم و امضای امر است.»
بنابراین در نزد شیعه، شب قدر در میان یکی از دو شب بیست و یک و بیست و سه، مورد تردید است. هرچند با توجه به برخی از روایات دیگر، شب بیست و سوم، دارای قوّت بیشتری است. شیخ صدوق می گوید: «مشایخ ما اتفاق نظر دارند که شب قدر، شب 23 ماه رمضان است.» با توجه به این سخن، نزول قرآن در یکی از دو شب بیست و یک یا بیست و سه ماه رمضان، واقع شده است.
نوع نزول قرآن
درباره واژه نزول و مشتقات آن در قرآن، آیات مختلفی وجود دارد. در برخی از این آیات، نزول قرآن به صورت مطلق ذکر شده است: «کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَیکَ» در برخی دیگر، از نزول تدریجی قرآن، سخن رفته است: «کِتابٌ اُحکِمَت آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت» و «وهُوَ الَّذی اَنزَلَ اِلَیکُمُ الکِتابَ مُفَصَّلاً». بنابر ادعا برخی از صاحب نظران، آیاتی از قرآن، اشاره به نزول دفعی و مجموعی قرآن دارند: «اِنّا اَنزَلناهُ فی لَیلَةِ القَدر» و «ولا تَعجَل بِالقُرءانِ مِن قَبلِ اَن یُقضی اِلَیکَ وحیُهُ»، «لا تُحَرِّک بِهِ لِسانَکَ لِتَعجَلَ بِه». دلالت این آیات بر نزول دفعی بدین قرار است:
چون آیات قرآن یک بار به صورت جمعی در شب قدر بر پیامبر نازل شده بود. لذا به هنگام نزول تدریجی آیات، پیامبر عجله می کرد و بر جبرییل پیشقدم می شد و آیات را می خواند. این نشان می دهد که آن حضرت، قبل از نزول تدریجی آیات، از قرآن اطلاع داشته است. بنابراین خداوند دستور می دهد که در این کار عجله نکن و چیزی از این قرآن را بر مردم قراءت و تلاوت نکن تا اینکه وقت مناسب ابلاغ و تبلیغ آن برسد.
با توجه به این آیات و آیات مشابه دیگر، درباره نوع نزول قرآن، دیدگاه های متفاوتی در بین صاحب نظرانِ علوم قرآنی مطرح شده است. برخی می گویند قرآن ابتدا به صورت دفعی و یکپارچه در شب قدر از لوح محفوظ بر آسمان دنیا (بیت المعمور یا بیت العزّة) و یا بر قلب پیامبر(ص) نازل شد و از آنجا در طول مدت رسالت آن حضرت، توسط جبرییل امین دوباره بر پیامبر، نازل گشته است.
امّا عده ای دیگر می گویند که قرآن فقط به صورت تدریجی و در مدّت رسالت پیامبر اسلام، به تناسب شرایط زمانی و مکانی و وقوع حوادث و رخدادهای گوناگون، در قالب آیه ها و سوره های موجود، نازل شده است. البته در کنار این دو قول مشهور، اقوال مختلف دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره ای کوتاه می شود. قرآن در بیست یا بیست و سه شب قدر هر سالِ دوران رسالت، بر آسمان دنیا نازل شده است. یعنی در شب قدر هر سالِ مدت رسالت پیامبر آن اندازه از قرآن که مورد نیاز آن سال بوده، یک جا بر آن حضرت نازل شده است. سپس همان آیات و سوره ها، به تدریج در طول آن سال، دوباره بر پیامبر توسط فرشته وحی فرود می آمد.
در کنار این اقوال، برخی دیگر، توجیهاتی درباره نزول دفعی قرآن، بیان داشته اند که در این جا به سخن شیخ صدوق و علاّمه طباطبایی اشاره ای می شود: شیخ صدوق می گوید: منظور از نزول دفعی قرآن بر پیامبر در شب قدر، علم و آگاهی یافتنِ آن حضرت به محتوای کلی قرآن است. علامه طباطبایی می فرماید: «قرآن کریم دارای دو وجود است: وجود ظاهری تفصیل یافته در قالب الفاظ و عبارات است. وجود بسیط که از هرگونه تجزیه، تفصیل و الفاظ خالی می باشد. وجود باطنی قرآن، در شب قدر بر قلب آن حضرت نازل شد، سپس به تدریج وجود ظاهری آن، در مدت رسالت پیامبر، نازل گردید.»
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: نازل شده ماه رمضان نزول قرآن نزول تدریجی شب بیست و یک شب بیست بر پیامبر شب قدر بیست و سه شیخ صدوق ت رسالت نازل شد آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۲۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلار در سراشیبی | نزول دلار تا کجا ادامه دارد؟
شیب نزولی قیمت دلارکه پس از پایان تنشهای سیاسی و نظامی آغاز شد، شتاب گرفته و منجربه نزول قیمت دلار تا محدوده ۶۲هزار تومان شده است. کارشناسان میگویند اگر شوک سیاسی جدیدی رخ ندهد احتمال بازگشت قیمت دلار به محدوده ۵۰هزار تومان وجود دارد.
به گزارش همشهری آنلاین، یک روز بعد از پاسخ ایران به اسرائیل قیمت دلار شیب صعودی بهخود گرفت و تا محدوده ۶۸هزار و ۵۰۰تومان پیشروی کرد، در این روز حتی در برخی بازارها هر دلار به قیمت ۷۰هزار تومان هم دادوستد شد.
شدت هیجانهای کاذب در بازار به حدی بود که قیمت تتر که یک ارز دیجیتال مبتنی بر یک دلار آمریکا محسوب میشود و در میان کاربران ارزهای دیجیتال بهعنوان مابازای دلار آمریکا خریداری میشود تا محدوده ۷۲هزار تومان هم پیشروی کرد.
چند روز بعد از فروکش کردن این هیجانات اما قیمت دلار شروع به نزول کرد و این نزول بهویژه بعد از آنکه مشخص شد فضای سیاسی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی برای پاسخ نظامی به ایران صرفا یک هیاهوی رسانهای بوده است بیشتر هم شد؛ بهطوری که قیمت هر دلار آمریکا ابتدا به محدوده ۶۶هزار تومان و سپس به محدوده ۶۵ و ۶۴هزار تومان عقبنشینی کرد. شتاب این روند نزولی ظرف روزهای گذشته بیشتر شده و آنطور که آمارها نشان میدهد قیمت هر دلار آمریکا اکنون به محدوده ۶۲هزار تومان رسیده که نشان میدهد قیمت هر دلار آمریکا از زمان اوج قیمتها پس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل نزدیک به ۱۰درصد افت کرده است.
نزول طلاهمگام با نزول قیمت دلار، قیمت سکه و طلا هم با نزول مواجه شده و طبق آمارها قیمت هر سکه طرح جدید، در ۲ هفته گذشته با ۹درصد کاهش اکنون به محدوده ۴۲میلیون تومان رسیده است.
قیمت سکه طرح قدیم و نیم سکه نیز بهترتیب ۹.۲ و ۱۰درصد کاهش یافته است.
نکته قابل توجه نزول سنگین ربع سکه است که عمدتا حباب بیشتری نسبت به سایر انواع سکه دارد. آنطور که نمودار قیمت نشان میدهد قیمت ربع سکه که یک روز پس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل به ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده بود ظرف چند روز گذشته با ۱۳.۷درصد کاهش مواجه شده و اکنون به محدوده ۱۵میلیون و ۱۰۰هزارتومان رسیده است. همان زمان بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که قیمت ربع سکه حباب بسیار زیادی دارد.
بیشتر بخوانید
محبوبترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشتساز برای شاخص کل پیشبینی آیندهاز نظر تکنیکی چنانچه محرک خاصی در فضای سیاسی منجر به رشد دوباره قیمت دلار نشود این پتانسیل وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۵۷هزار تومان عقبنشینی کند و چنانچه قیمت به زیر این منطقه نزول کند، سرعت نزول قیمت دلار بیشتر خواهد شد و قیمت دلار میتواند دوباره به محدوده ۵۰ تا ۵۵هزار تومان بازگردد اما این موضوع مستلزم آن است که عوامل سیاسی و اقتصادی بار دیگر حجم تقاضا را برای دلار افزایش ندهند.
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق دراین باره میگوید: درصورتی که شوک جدید سیاسی رخ ندهد، شرایط اقتصادی کشور با آرام شدن فضای منطقه و مسائل سیاسی، احتمالا بهگونهای رقم میخورد که دلار آزاد به دامنه ۵۰هزار تومان برگردد.
او با بیان اینکه گاهی نرخ ارز بهعلت تغییر در واقعیتهای اقتصادی یعنی عرضه و تقاضا افزایش پیدا میکند، توضیح میدهد: هماکنون از سمت کانال اقتصادی تغییری در قیمت دلار رخ نداده؛ چون تمام نیازهای قانونی کشور با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ و نرخ حدود ۴۰هزار تومان مرکز مبادله تامین میشود، بنابراین التهابات ناشی از تنشهای سیاسی، تنها عامل افزایش نرخ ارز است.
آل اسحاق با اشاره به اینکه شرایط کنونی بازار ارز ناپایدار است، میافزاید: تحولات بازار ارز بهعلت رخدادهای سیاسی است؛ بنابراین زمانی که این فضا آرام شود؛ نرخ ارز بهصورت خودکار به محدودههای قبلی خود بازمیگردد.
همایون دارابی یک کارشناس بازارهای مالی هم با بیان اینکه پیشبینی وضعیت بازار ارز کار سخت و دشواری است، میگوید: در هفتههای گذشته شاهد تغییرات قیمتی بودهایم که عمده این تغییرات ریشه در مسائل سیاسی و خارجی داشت. او ادامه میدهد: طبق سنوات گذشته بعد از اردیبهشت شاهد افت تقاضای ارزی در بازار بودهایم و به نوعی فشار روی قیمت دلار نیز کمتر میشود؛ بنابراین چنانچه شوک خارجی به کشور تحمیل نشود، شاهد ایجاد یک ثبات در بازار خواهیم بود.
کد خبر 847310 منبع: روزنامه همشهری برچسبها ارز - بازار داخلی یورو ارز دیجیتال قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران دلار آمريكا